
În perioada 1 iunie 2024 – 31 august 2025, Organizația Pro Dezvoltare DACIA (APDD) din Drăgășani va implementa proiectul cu acreditare 2024-1-RO01-KA151-YOU-000207051, cofinanțat de Uniunea Europeană prin programul Erasmus+. Acesta reprezintă al treilea proiect desfășurat în urma obținerii Acreditării Erasmus+ în domeniul Tineretului (2020-1-RO01-KA150-YOU-095921).
Proiectul va include trei mobilități internaționale, după cum urmează:
1. „Sustainability Education and Ecological Development for Societies (SEEDS)”30noiembrie–8decembrie2024.
Activitatea de formare profesională, se va desfășura sub forma unui seminar de 9 zile în Horezu, județul Vâlcea, având ca scop explorarea unor strategii inovative și bune practici în domeniul sustenabilității și protecției mediului, cu aplicabilitate ulterioară în activitățile de tineret.
Vor participa 40 de lucrători de tineret și 2 facilitatori, reprezentând 14 organizații din 13 țări: Portugalia, Germania, Cipru, Grecia, Serbia, Polonia, Italia, Spania, Bulgaria, Turcia, Ungaria, Croația și România.
Obiective principale:
• Creșterea calității activităților de tineret prin consolidarea capacității organizaționale a minimum 14 ONG-uri;
• Profesionalizarea lucrătorilor de tineret prin mobilități europene;
• Identificarea și dezvoltarea unor metode de lucru moderne și inovative, adaptate nevoilor tinerilor (în special a celor cu oportunități reduse);
• Schimb de bune practici și dezvoltarea competențelor profesionale în domeniul protecției mediului și educației ecologice.
2. „Ecological Action for a Cleaner Tomorrow (ECO-ACT)” 8 – 16 martie 2025
Un schimb de tineri organizat în parteneriat de APDD (România), Sdruzhenie Turistichesko Druzhestvo „BACHO KIRO” (Bulgaria) și Asociația Internațională a Tinerilor (Republica Moldova).
Proiectul va reuni 48 de participanți (40 de tineri, 6 lideri de grup și 2 facilitatori) din România, Bulgaria și Republica Moldova, urmărind dezvoltarea competențelor și atitudinilor pro-ecologice, precum și implicarea civică, socială și culturală a tinerilor.
Obiective principale:
• Conștientizarea importanței dezvoltării durabile și a protecției mediului, pentru formarea competențelor eco-civice și sociale ale tinerilor;
• Informarea și înțelegerea conceptelor teoretice legate de incluziune, acțiune ecologică și sustenabilitate ;
• Aplicarea practică a cunoștințelor prin implicarea activă a tinerilor în acțiuni civice și ecologice la nivel comunitar, pornind de la simulările realizate în cadrul mobilității;
• Promovarea incluziunii sociale, prin asigurarea participării tinerilor cu oportunități reduse la toate activitățile proiectului.
Activitățile s-au desfășurat într-un cadru non-formal și interactiv: ateliere creative, jocuri de rol, simulări, întâlniri cu experți și autorități locale, vizite de studiu, activități interculturale și de reflecție.
3. „Learning, Engaging, Acting for Democracy (LEAD)” 5 – 13 aprilie 2025.
Un schimb de tineri organizat de APDD, în parteneriat cu: STD „BACHO KIRO” – Bulgaria, Creative Youth Academy – Ungaria, Imece Network Egitim ve Kultur Dernegi – Turcia, Youthpath – Grecia. La mobilitatea de 9 zile vor participa 46 de persoane (40 de tineri, 5 lideri și 1 facilitator) din România, Bulgaria, Turcia, Ungaria și Grecia.
Scopul proiectului: stimularea implicării tinerilor în viața democratică, civică, socială și culturală europeană.
Obiective principale:
• Dezvoltarea competențelor civice, sociale și interculturale ale tinerilor;
• Încurajarea participării active la viața democratică și comunitară;
• Promovarea dialogului intercultural și a implicării tinerilor în procesele decizionale.
Concluzii
Pe parcursul proiectului implementat de Organizația Pro Dezvoltare DACIA (APDD) din Drăgășani, 136 de persoane (tineri, lucrători de tineret, lideri de grup și facilitatori) vor beneficia direct de activitățile de mobilitate, desfășurate în parteneriat cu 22 de organizații internaționale din 14 țări: Portugalia, Germania, Cipru, Grecia, Serbia, Polonia, Italia, Spania, Bulgaria, Turcia, Ungaria, Croația, Republica Moldova și România.
In cadrul proiectelor, rezultatele învățării vor fi validate prin intermediul certificatului Youthpass.
Informații proiect: http://www.apdd.ro, e-mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Președinte APDD,
Cătălin Arapalea – Manager Proiect
„Finanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin, însă, exclusiv autorului (autorilor) și nu reflectă neapărat punctele de vedere și opiniile Uniunii Europene sau ale Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP). Nici Uniunea Europeană și nici ANPCDEFP nu pot fi ținute răspunzătoare pentru acestea.”

A1. Professional development activities - Member States and associated countries ,,Sustainability Education and Ecological Development for Societie (SEEDS)” un proiect pentru lucrători de tineret din 13 țări și 14 organizații de tineret
În perioada 01.06.2024 – 31.08.2025, Organizația Pro Dezvoltare DACIA (APDD) din Drăgășani, desfășoară activitățile proiectului „Sustainability Education and Ecological Development for Societie (SEEDS)” număr contract 2024-1-RO01-KA151-YOU-000207051, co-finanțat de către Uniunea Europeană prin programul Erasmus+.
Acesta este al treilea proiect APDD, din anul III de Acreditare Erasmus+ în domeniul Tineret: 2020-1-RO01-KA150-YOU-095921.
40 lucrători de tineret și 2 facilitatori, reprezentanți ai 14 de organizații din 13 țări: Portugalia; Germania, Cipru; Grecia; Serbia; Polonia; Italia; Spania; Bulgaria; Turcia; Ungaria, Croația și România, vor participa la activitatea de formare profesională a proiectului, în localitatea Horezu, Județul Vâlcea, România.

Obiectivele care stă la baza implementării acestui proiect sunt:
1. Creșterea calității serviciilor în activitățile de tineret prin consolidarea capacității operaționale a 14 organizații, profesionalizarea lucratorilor de tineret prin mobilități europene, identificarea și dezvoltarea unor strategii de lucru diversificate, moderne și inovative adaptate nevoilor tinerilor din comunitate cu accent pe tinerii cu mai oportunități;
2. Inițierea / extinderea / perfecționarea competențelor profesionale și/sau schimb de bune practici în lucru cu tinerii în special cu oportunități reduse, a 40 de lucrători de tineret din 14 organizații prin participarea la 1 seminar, în domeniul dezvoltării ecologice și protecției mediului.
Activitatea de formare profesională a proiectului s-a desfășurat sub forma unui seminar de 9 zile în perioada 30-11-2024 / 8-12-2024, în scopul descoperirii a noi strategii de lucru (bune practici, instrumente și metode noi de lucru în domeniul sustenabilității și protecției mediului etc) și a-le aplica ulterior în comunitate, în lucru cu tinerii.
Vă invităm să urmăriți activitățile din cadrul mobilității pentru lucrători de tineret!
Descoperiți idei inovatoare, metode de lucru moderne și energia participanților care dau viață acestui proiect. Rămâneți alături de noi pentru a fi inspirați și pentru a vedea cum experiențele europene se transformă în impact real în comunitate!
Prima zi a fost dedicată prezentării participanților, introducerii programului Erasmus+ și prezentării generale a proiectului. De asemenea, au fost abordate concepte fundamentale despre educația ecologică și sustenabilitate, oferind participanților o perspectivă clară asupra obiectivelor seminarului. Ziua s-a încheiat cu o sesiune de reflecție și evaluare, în cadrul căreia au fost analizate rezultatele și impresiile inițiale ale participanților.

În cea de-a doua zi a seminarului din cadrul proiectului „Sustainability Education and Ecological Development for Societies (SEEDS)”, participanții au abordat teme esențiale pentru sustenabilitatea comunităților și implicarea tinerilor în protejarea mediului.
Workshopurile și metodele nonformale s-au concentrat pe gestionarea eficientă a deșeurilor, mobilizarea tinerilor pentru sustenabilitate și aplicarea exemplelor de bune practici din diferite țări. Lucrătorii de tineret au analizat provocările întâmpinate de organizațiile de tineret în implementarea activităților sustenabile și au identificat principalele bariere care ar putea apărea în viitorul apropiat, inclusiv cele generate de schimbările recente ale politicilor publice la nivelul Uniunii Europene.
Participanții au explorat modalități concrete de implicare a tinerilor în proiecte de mediu și au împărtășit experiențe din comunitățile lor, propunând soluții inovatoare pentru reducerea deșeurilor și protejarea resurselor naturale.
Participanții din Cipru au adus în discuție tranziția către surse regenerabile de energie și implicarea comunității în promovarea energiei verzi.
Lucrătorii de tineret din România au prezentat o serie de inițiative menite să implice activv comunitățile locale în protejarea mediului. Proiectele s-au axat pe dezvoltarea de activități practice și pe implicarea tinerilor în inițiative care au un impact vizibil în comunitățile lor.
Ziua s-a încheiat cu o sesiune de reflecție și evaluare, în care participanții au discutat despre rezultatele obținute și impactul activităților asupra modului lor de abordare a sustenabilității. Ideile și strategiile generate în această zi vor sta la baza acțiunilor viitoare în comunitățile din care provin.

În cadrul celei de-a treia zile a seminarului din proiectul „Sustainability Education and Ecological Development for Societies (SEEDS)”, participanții au explorat teme esențiale pentru inovațiile și soluțiile de mediu, cu accent pe dezvoltarea de proiecte verzi și reducerea emisiilor de carbon.
Workshopurile s-au concentrat pe utilizarea energiei verzi și implementarea unor măsuri eficiente pentru reducerea emisiilor de carbon. Lucrătorii de tineret au analizat studii de caz despre tranziția către surse de energie regenerabilă și impactul acestora asupra comunităților locale. Au fost prezentate exemple de bune practici din partea organizațiilor partenere din diferite țări, ilustrând soluții inovatoare aplicate pentru protejarea mediului.
Participanții au lucrat în echipe pentru a dezvolta concepte de proiecte ecologice, colaborând pentru a identifica soluții sustenabile aplicabile în comunitățile lor. Discuțiile au vizat metode concrete de reducere a amprentei de carbon prin inițiative de tineret și programe educaționale dedicate.
Participanții din Serbia au venit cu exemple de mobilizare a comunității pentru protejarea resurselor naturale și implicarea cetățenilor în inițiative de mediu.
Participanții din Italia au promovat bune practici legate de alimentația sustenabilă, combinând tradiții gastronomice cu soluții moderne pentru reducerea risipei alimentare.
Ziua s-a încheiat cu o sesiune de reflecție și evaluare, unde participanții au împărtășit concluziile zilei și au discutat despre impactul noilor cunoștințe asupra activităților lor viitoare. Ideile generate vor contribui la dezvoltarea unor proiecte de mediu durabile și eficiente în comunitățile lor de origine.

În cea de-a patra zi a seminarului din cadrul proiectului „Sustainability Education and Ecological Development for Societies (SEEDS)”, activitățile s-au concentrat pe mobilizarea tinerilor pentru sustenabilitate și pe rolul acestora în combaterea schimbărilor climatice.
Workshopurile au abordat tema „Tinerii și schimbările climatice”, subliniind importanța educației ecologice și a implicării active a tinerilor în acțiuni pentru protejarea mediului. Participanții au explorat modalități de a motiva tinerii să devină agenți ai schimbării și să promoveze comportamente sustenabile în comunitățile lor.
Un alt punct central al zilei a fost dezvoltarea de proiecte verzi. Lucrătorii de tineret, împreună cu partenerii de echipă din diferite țări, au creat planuri detaliate pentru implementarea unor inițiative ecologice, adaptate la nevoile specifice ale comunităților lor. În acest context, au fost prezentate exemple de bune practici din partea organizațiilor participante, ilustrând soluții eficiente pentru reducerea impactului climatic și conservarea resurselor naturale.
Participantii din Bulgaria au demonstrat cum jocurile și povestirile pot fi integrate în educația ecologică pentru a-i implica pe tineri. Ungaria a propus soluții inovative pentru reducerea deșeurilor și promovarea principiului de upcycling (transformarea deșeurilor în produse utile).
Ziua s-a încheiat cu o sesiune de reflecție și evaluare, în cadrul căreia participanții au împărtășit impresii despre activitățile desfășurate și au discutat despre aplicabilitatea soluțiilor învățate. Sesiunea a evidențiat entuziasmul și determinarea participanților de a implementa proiecte sustenabile în comunitățile lor, consolidând astfel rețeaua internațională de colaborare pentru un viitor mai verde.


În cea de-a cincea zi a seminarului din cadrul proiectului „Sustainability Education and Ecological Development for Societies (SEEDS)”, activitățile au fost dedicate temei „Democrația participativă și implicarea tinerilor”, cu accent pe formarea viitorilor lideri ecologici.
Atelierul „Cum să fii un lider ecologic în comunitatea ta” le-a oferit participanților instrumentele necesare pentru a-și asuma roluri de lideri activi în comunitățile lor. Au fost discutate strategii eficiente de mobilizare a tinerilor și metode participative pentru a încuraja implicarea acestora în deciziile legate de mediu.
În continuarea zilei, participanții au lucrat la dezvoltarea proiectelor verzi, colaborând cu partenerii de echipă pentru a defini pași concreți și soluții sustenabile pentru comunitățile lor. Au fost prezentate exemple de bune practici din diferite țări, evidențiind succesul proiectelor ecologice derulate cu participarea activă a tinerilor.
Trei exemple de bune practice in această zi: Participantii din Turcia s-a concentrat pe gestionarea sustenabilă a apei, promovând inițitive comunitare pentru reducerea consumului și protejarea surselor naturale. Participantii din Germania au pus accent pe utilizarea metodelor non-formale în educația ecologică, promovând activități experiențiale și participative. Participanții din Spania a prezentat exemple de succes în promovarea agriculturii ecologice și în dezvoltarea de comunități autosuficiente.
Ziua s-a încheiat cu o sesiune de reflecție și evaluare, în cadrul căreia participanții au analizat modul în care pot aplica principiile democrației participative și leadershipului ecologic în comunitățile lor. Discuțiile au consolidat convingerea că implicarea tinerilor este esențială pentru o dezvoltare sustenabilă autentică.


În cea de-a șasea zi a seminarului din cadrul proiectului „Sustainability Education and Ecological Development for Societies (SEEDS)” a avut loc o vizită de studiu la Craiova, în cadrul căreia participanții au explorat aspecte educaționale, culturale și de mediu.
La Universitatea din Craiova, participanții au avut ocazia să observe și să discute despre cele mai bune practici în domeniul educației ecologice și al dezvoltării sustenabile. Au fost prezentate inițiative inovatoare, proiecte studențești și metode moderne de predare, oferindu-le participanților idei valoroase pe care să le poată implementa în organizațiile lor. Discuțiile au subliniat importanța colaborării dintre universități și comunități pentru promovarea sustenabilității.
În Grădina Botanică din Craiova, participanții au explorat diversitatea plantelor și au fotografiat elemente ale naturii pentru a crea colaje tematice. Activitatea s-a concentrat pe identificarea unor idei simple pentru protejarea mediului, precum reciclarea, conservarea apei și protejarea biodiversității.
Pe parcursul vizitei, participanții au avut ocazia să observe cultura, arta și tradițiile locale. Au fost fotografiate clădiri emblematice, locuri interesante și exemple de arhitectură locală. Fiecare grup de țară a pregătit o scurtă prezentare despre asemănările și diferențele dintre cultura românească și cea din propria țară. Această activitate a încurajat schimbul intercultural și înțelegerea diversității tradițiilor europene.

Ziua 7 a fost dedicată unei vizite pe teren pentru a studia exemple concrete de practici ecologice aplicate în diverse contexte comunitare. Participanții au identificat soluții ecologice implementate la nivel local, creând o hartă detaliată aacestora. Au colaborat pentru dezvoltarea unor proiecte verzi, bazate pe observațiile din vizita pe teren, punând accent pe aplicabilitate, sustenabilitate și implicarea tinerilor în protejarea mediului.

În cea de-a opta zi a seminarului din cadrul proiectului „Sustainability Education and Ecological Development for Societies (SEEDS)”, accentul a fost pus pe networking și colaborarea între organizații pentru a promova sustenabilitatea pe termen lung.
Participanții au participat la sesiuni interactive dedicate creării de parteneriate pentru sustenabilitate, identificând oportunități de colaborare între organizațiile lor. Discuțiile au vizat dezvoltarea de proiecte comune și inițiative transnaționale care să sprijine educația ecologică și implicarea tinerilor în protecția mediului.
Un alt moment important al zilei a fost dedicat implicării lucrătorilor de tineret. S-au discutat metode eficiente de a mobiliza și motiva tinerii pentru a deveni agenți ai schimbării sustenabile în comunitățile lor.
Ulterior, participanții au colaborat pentru planificarea unei activități sustenabile, aplicând cunoștințele și competențele dobândite pe parcursul seminarului. Fiecare grup a elaborat un plan detaliat, incluzând obiective clare, resurse necesare și metode de implementare.
Participantii din Grecia au adus în prim-plan importanța protejării biodiversității și a educației despre schimbările climatice, impartășind experiențe si bune practici. Metodele utilizate au fost interactive și bazate pe învățarea experiențială.
Participanții din Croația au demonstrat cum turismul poate deveni un instrument puternic pentru promovarea sustenabilității.
Participantii din Polonia a pus accent pe utilizarea tehnologiei pentru promovarea educației ecologice, oferind instrumente digitale pentru conș:en:zarea problemelor de mediu.
Ziua s-a încheiat cu o sesiune de reflecție și evaluare, în care participanții au analizat realizările din timpul seminarului, impactul experienței asupra dezvoltării lor profesionale și modurile în care vor aplica strategiile învățate în propriile comunități. Această zi a consolidat relațiile dintre organizații și a creat o bază solidă pentru viitoare colaborări internaționale.

În cea de-a noua și ultima zi a seminarului din cadrul proiectului „Sustainability Education and Ecological Development for Societies (SEEDS)”, participanții au fost implicați în activități de evaluare finală și au finalizat procesul de completare a certificatului Youthpass. Această activitate a oferit fiecărui participant oportunitatea de a reflecta asupra competențelor dobândite pe parcursul seminarului și de a le documenta într-un mod structurat și recunoscut la nivel european.
Momentul central al zilei a fost reprezentat de obținerea și acordarea certificatelor Youthpass. Într-o ceremonie plină de emoție și recunoștință, fiecare participant a primit certificatul care atestă dezvoltarea lor profesională și implicarea activă în domeniul sustenabilității și protecției mediului.
Seminarul s-a încheiat cu o sesiune de concluzii și impresii. Participanții și-au exprimat gândurile, experiențele și lecțiile învățate, subliniind impactul pozitiv al proiectului asupra dezvoltării lor profesionale și personale. Atmosfera de colaborare și prietenie creată pe parcursul acestor zile a întărit dorința de a aplica în comunitățile lor cunoștințele și metodele inovatoare dobândite.
Proiectul s-a încheiat într-o notă de optimism și angajament pentru viitoare inițiative comune și o lume mai sustenabilă.

Seri interculturale
Deliciul mobilității il constitue serile culturale, pregătite de către participanți, după o formă originală, constituite din prezentarea țării de origine sub toate aspectele ei prin muzică, dans, gastronomie, prezentare ppt etc. Iată câteva imagini:
Seară interculturală: România.


Seară interculturală: Bulgaria, Croația, Serbia.



Seară interculturală: Grecia, Spania, Ungaria.


Seară interculturală: Italia, Polonia, Turcia.


Seară interculturală: Portugalia, Cipru, Germania.


Activități diseminare ,,Sustainability Education and Ecological Development for Societie (SEEDS)” Project - Professional development activities, Contract No: 2024-1-RO01-KA151-YOU-000207051 „Cofinanțat de Uniunea Europeană prin Programul Erasmus+"
Activități diseminare:
Tinerii construiesc viitorul verde!
Primele trei ateliere de lucru organizate în urma activității de dezvoltare profesională, din cadrul proiectului „Sustainability Education and Ecological Development for Societies (SEEDS)” 2024-1-RO01-KA151-YOU-000207051, au prins viață cu energie și creativitate!
Atelierele au fost concepute de către lucrătorii de tineret participanți la mobilitate, folosind metode inovative învățate în timpul sesiunilor de formare.
Tinerii din comunitate au explorat și s-au implicat activ în trei teme provocatoare:
1. Grădina ideală – Calea spre un viitor verde și sustenabil
2. Povestea unui obiect salvat
3. Orașul verde din viitor
Fiecare atelier a fost o experiență de învățare nonformală, cu impact real în conștientizarea valorilor ecologice.
Mulțumim Colegiului Național Gib Mihăescu, partener local în cadrul Acreditării Erasmus+ Tineret - APDD, pentru sprijinul și colaborarea oferite!
Implicarea dumneavoastră a contribuit semnificativ la succesul activităților și la promovarea valorilor educației pentru sustenabilitate.
Vă lăsăm mai jos câteva imagini din timpul activităților – pentru că entuziasmul se vede cel mai bine în acțiune!
Grădina ideală – Calea spre un viitor verde și sustenabil.

Orașul verde din viitor.

Povestea unui obiect salvat.

Viitor sustenabil prin implicarea tinerilor .
În cadrul proiectului „Sustainability Education and Ecological Development for Societies (SEEDS)” 2024-1-RO01-KA151-YOU-000207051, cele mai recente 2 ateliere desfășurate după activitatea de formare profesională au adus în prim-plan creativitatea, entuziasmul și inițiativa tinerilor!
Aceste sesiuni au fost concepute și puse în aplicare de lucrătorii de tineret participanți la mobilitate, care au folosit metode inovative dobândite în cadrul instruirii.
Cu implicare activă și dorință de cunoaștere, tinerii din comunitate au explorat următoarele teme:
1. Adoptă un colț verde .
2. Școala verde – Cum reducem risipa de energie .
Fiecare atelier a oferit o experiență valoroasă de învățare nonformală, contribuind la dezvoltarea unei conștiințe ecologice active în rândul participanților.
Mulțumim Colegiului Național Gib Mihăescu, partener local în cadrul Acreditării Erasmus+ Tineret – APDD, pentru implicarea constantă și colaborarea deschisă.
Mai jos puteți vedea câteva imagini din timpul atelierelor – pentru că implicarea tinerilor se simte cel mai bine în acțiune!
Adoptă un colț verde .

Școala verde – Cum reducem risipa de energie .

Atelier de lucru: „Eco-Artă din Imaginație”
Creativitate, culoare și inspirație! Participanții au explorat cum arta și protecția mediului pot merge mână în mână, transformând ideile în creații cu mesaj ecologic.
În cadrul proiectului „Sustainability Education and Ecological Development for Societies (SEEDS)” – 2024-1-RO01-KA151-YOU-000207051, cel mai recent atelier desfășurat după activitatea de formare profesională a adus în prim-plan creativitatea, entuziasmul și inițiativa tinerilor!
Aceste sesiuni au fost concepute și puse în aplicare de lucrătorii de tineret participanți la mobilitate, care au folosit metode inovative dobândite în cadrul instruirii.
Descoperă câteva momente surprinse în timpul activității

Exemplu de Activități de pregătire mobilitate:



„Finanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin, însă, exclusiv autorului (autorilor) și nu reflectă neapărat punctele de vedere și opiniile Uniunii Europene sau ale Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP). Nici Uniunea Europeană și nici ANPCDEFP nu pot fi ținute răspunzătoare pentru acestea.”

A2. „Ecological Action for a Cleaner Tomorrow (ECO-ACT)”
Project - Youth exchanges
Contract No: 2023-1-RO01-KA151-YOU-000124523
„Cofinanțat de Uniunea Europeană "
În perioada 01.06.2024 – 31.08.2025, Organizația Pro Dezvoltare DACIA (APDD) din Drăgășani, va desfășura activitățile proiectului „Ecological Action for a Cleaner Tomorrow (ECO-ACT)”, număr contract 2024-1-RO01-KA151-YOU-000207051, co-finanțat de către Uniunea Europeană prin programul Erasmus+.
Acesta este cel de-al doilea proiect APDD care se va desfășura ca urmare a obținerii Acreditării Erasmus+ în domeniul Tineret: 2020-1-RO01-KA150-YOU-095921, în perioada 2024-2025.
40 tineri, 6 lidei de grup și 2 facilitatori, reprezentanți ai 3 de organizații din 3 țări: Bulgaria, Republica Moldova și România, vor participa la mobilitatea proiectului, care se va desfășura, în localitatea Horezu, Județul Vâlcea, România.
Obiectivele generale care stă la baza implementării acestui proiect sunt:
•Creșterea calității serviciilor în activitățile de tineret prin consolidarea capacității operaționale a cel puțin 3 organizații, dintre care 1 organizație nouă, prin participarea la toate activitățile proiectului până la 31.08. 2025;
•Îmbunătățirea/perfecționarea dezvoltării personale și profesionale a cel puțin 40 de tineri, din țările terțe ale programului neasociate, prin activități non-formale și informale de conștientizare/informare, implicare, conectare, angajare și abilitare, în urma participării la un schimb de tineri, în domeniul ecologiei și protecției mediului, propus a avea loc până la data de 31.08. 2025;
La baza realizării obiectivelor generale se află următoarele obiective specifice:
•Constientizarea importantei cunoasterii dezvoltarii durabile precum si protectia mediului inconjurator, pentru dezvoltarea competentelor eco-civice si sociale;
•Informarea și înțelegerea teoretică a conceptelor de incluziune, acțiune ecologică, durabilitate și regenerare;
•Transpunerea în practică a conceptelor teoretice, prin implicarea proactivă a tinerilor în dezvoltarea unei acțiuni civice - ecologice, la nivelul propriei comunități, plecând de la simularea unor activiăți în cadrul mobilității;
•Incluziunea socială prin sprijinirea participării la toate activitățile proiectului a tinerilor cu oportunități reduse.
Mobilitatea proiectului se va desfășura sub forma unui schimb de tineri de 9 zile în perioada 8-03-2025 / 16-03-2025, în scopul dezvoltării competențele și atitudinile tinerilor în domeniul: ecologie si protectiei mediului și stimularea implicării lor la viața eco- civică, socială si culturală .
Apel selecție
„Ecological Action for a Cleaner Tomorrow (ECO-ACT)”

Activități Mobilitate
„Ecological Action for a Cleaner Tomorrow (ECO-ACT)”
Ziua 1: Proiectul ECO-ACT a început la Horezu!
În perioada 08-16 martie 2025, la Horezu, s-a desfășurat proiectul cu acreditare "Ecological Action for a Cleaner Tomorrow (ECO-ACT)", organizat de Asociația Pro Dezvoltare Dacia (APDD) din Drăgășani, România, în parteneriat cu Asociația Internațională a Tinerilor (AITinerilor) din Chisinău, Republica Moldova și Sdruzhenie Turistichesko Druzhestvo "BACHO KIRO" din Dryanovo, Bulgaria.
🔹 În prima zi, participanții și echipa de proiect s-au prezentat și au discutat despre așteptările lor prin activitatea "The Tree of Expectations". Am analizat programul de lucru și am stabilit un cod de conduită, esențial pentru buna desfășurare a activităților.
🔹 A urmat o prezentare interactivă a proiectului ECO-ACT, în care participanții au aflat mai multe despre obiectivele și activitățile planificate. De asemenea, am explorat Programul Erasmus+ și importanța certificatului Youthpass.
🔹 Prin activități de team-building și jocuri de consolidare a echipei, participanții au fost provocați să fie creativi și inovatori în găsirea soluțiilor pentru probleme ecologice.
🔹 Un moment important al zilei a fost atelierul despre sustenabilitate, unde am explorat prin exercițiul "The Resource Game" modul în care putem gestiona resursele într-un mod responsabil.
🔹 Ziua s-a încheiat cu dezbateri și exerciții de identificare a soluțiilor ecologice, folosind tehnica "Mind Mapping", urmate de o sesiune de reflecție prin "Ecological Journal".
ECO-ACT este despre conștientizare, implicare și acțiune pentru un viitor mai verde! Urmăriți-ne pentru mai multe detalii despre activitățile din zilele următoare!
Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană prin programul Erasmus+.


Ziua 2: ECO-ACT a continuat la Horezu!
🔹 A doua zi a proiectului a fost dedicată planificării acțiunilor ecologice. Participanții au lucrat la crearea unui Plan Ecologic, analizând resursele și strategiile printr-un exercițiu interactiv. De asemenea, au realizat o analiză SWOT, identificând punctele tari, punctele slabe, oportunitățile și provocările acțiunilor lor.
🔹 După-amiaza, fiecare grup și-a prezentat planul de acțiune, primind feedback peer-to-peer pentru îmbunătățirea acestuia.
🔹 Ziua s-a încheiat cu o sesiune de analiză a proiectelor ecologice existente, în care participanții au descoperit inițiative de succes și lecții valoroase pentru propriile lor idei.
🔹 La final, în sesiunea de reflecție „Jurnal Ecologic”, participanții au împărtășit gânduri și concluzii despre activitățile zilei.
ECO-ACT este despre acțiune și implicare pentru un viitor mai verde!
Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană prin programul Erasmus+.


Ziua 3. ECO-ACT: Ecological Action for a Cleaner Tomorrow .
A treia zi a proiectului a fost dedicată educației non-formale și acțiunilor ecologice practice. Dimineața a început cu un workshop despre Introducere în Educația Non-Formală și Sustenabilitate, în cadrul căruia participanții au avut o discuție ghidată despre diferențele dintre educația formală și non-formală, explorând totodată cum tinerii cu oportunități reduse pot fi implicați în activități ecologice. De asemenea, au analizat exemple de inițiative de sustenabilitate realizate prin metode non-formale și au creat postere colective. În continuarea dimineții, participanții au lucrat la Planificarea unui Mini Proiect Ecologic (Acțiune Ecologică Locală), generând idei și realizând un Gantt Chart pentru a structura planul de acțiune.
După-amiaza a inclus o Simulare – „Consiliul Ecologic”, care a fost împărțită în două părți:
* Partea 1: Rezolvarea unei crize ecologice ipotetice.
* Partea 2: Un joc de rol în care grupurile au dezbătut pentru a ajunge la o soluție comună.
Ca plus valoare adăugată proiectului, participanții au explorat rolul educației non-formale în dezvoltarea competențelor interculturale și au completat un chestionar. Ziua s-a încheiat cu sesiunea de reflecție „Jurnal Ecologic”, în care participanții au împărtășit gânduri și concluzii despre activitățile zilei.
ECO-ACT: Ecological Action for a Cleaner Tomorrow este despre acțiune și implicare pentru un viitor mai verde!
Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană prin programul Erasmus+.


Ziua 4 ECO-ACT: Ecological Action for a Cleaner Tomorrow.
🔹 A patra zi a proiectului a fost dedicată analizei ecologice a comunităților și impactului culturii asupra sustenabilității. Participanții au explorat inițiative ecologice din România și Republica Moldova, comparând abordările și identificând modalități de adaptare a acestora în contexte diferite.
🔹 Prima parte a zilei a fost centrată pe Analiza Ecologică a Comunității din România (Drăgășani). Participanții din România au prezentat materiale despre orașul lor, discutând provocările ecologice locale și propunând soluții pentru un viitor mai verde. În cadrul activității "Culture and Sustainability", grupurile au adus exemple de inițiative ecologice din țările lor și au analizat cum pot fi implementate în alte culturi.
🔹 În continuare, participanții au transpus ideile în practică printr-o activitate ecologică interactivă, folosind metode creative precum jocuri și povești pentru a ilustra impactul acțiunilor sustenabile.
🔹 Ulterior, atenția s-a mutat asupra Analizei Ecologice a Comunității din Republica Moldova (Chișinău). Tinerii din Republica Moldova au prezentat perspectivele lor asupra sustenabilității, comparând situația cu cea din România. S-au continuat discuțiile despre legătura dintre cultură și sustenabilitate, iar participanții au identificat bune practici care pot fi transferate între comunități.
🔹 Ziua s-a încheiat cu o nouă sesiune practică, în care participanții au aplicat în mod creativ conceptele discutate, urmată de reflecția din cadrul Jurnalului Ecologic. Această activitate a oferit un moment de introspecție asupra lecțiilor învățate și asupra modului în care fiecare participant poate contribui la un viitor mai verde.
ECO-ACT: Ecological Action for a Cleaner Tomorrow înseamnă acțiune, colaborare și soluții sustenabile pentru comunități mai verzi!
Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană prin programul Erasmus+.


Ziua 5 Eco-Act - Ecological Action for a Cleaner Tomorrow
🔹 A cincea zi a proiectului a fost dedicată sustenabilității în Bulgaria și adoptării unui stil de viață responsabil. Participanții din Bulgaria au prezentat Analiza Ecologică a Comunității din Dryanovo, evidențiind provocările locale și inițiativele de protecție a mediului. Discuțiile despre cultură și sustenabilitate au fost completate de o activitate practică interactivă, folosind jocuri și povești pentru a ilustra impactul acțiunilor ecologice.
🔹 În cadrul Workshop-ului „Responsible Living”, echipele au analizat soluții pentru reducerea consumului de plastic, apă, hârtie, alimente și energie în viața de zi cu zi. Ideile dezvoltate au fost prezentate în plen, generând schimburi de bune practici.
🔹 O activitate suplimentară a adus plus-valoare proiectului: participanții au discutat despre emisiile de carbon, analizând cât consumă fiecare în viața de zi cu zi și ce schimbări sunt necesare pentru a reduce impactul asupra mediului.
🔹 Ziua s-a încheiat cu pregătirea unui flash mob ecologic, în care participanții au creat pancarte cu mesaje precum „Protect Nature” și „Reduce Food Waste”. Reflecția finală a avut loc în cadrul „Ecological Journal”, urmată de evaluarea intermediară a proiectului.
Eco-Act - Ecological Action for a Cleaner Tomorrow înseamnă acțiune, colaborare și soluții sustenabile pentru comunități mai verzi!
Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană prin programul Erasmus+.


Ziua 6 Eco-Act - Ecological Action for a Cleaner Tomorrow
A șasea zi a proiectului a fost dedicată acțiunii eco-civice și modului în care comunitățile pot deveni mai prietenoase cu mediul. Participanții au explorat idei concrete pentru dezvoltarea unor inițiative sustenabile, bazându-se pe Planul de Acțiune pentru Proiecte Ecologice, elaborat anterior. Au utilizat metode precum analiza arborelui problemei și analiza arborelui soluțiilor pentru a identifica și structura cele mai eficiente abordări.
În cadrul sesiunii de prezentare, analiză și dezbatere, echipele au aplicat metoda SMART pentru stabilirea obiectivelor ecologice. Participanții au creat arbori ai soluțiilor pentru a răspunde provocărilor identificate, conturând inițiative fezabile pentru protecția mediului în comunitățile lor.
O activitate specială a adăugat plus-valoare zilei: un workshop interactiv bazat pe metoda origami, care i-a ajutat pe participanți să înțeleagă importanța încrederii în propriile forțe. Printr-un exercițiu de joc și construcție, au realizat o barcă din hârtie, simbolizând modul în care punctele lor forte și slăbiciunile îi ajută să navigheze prin provocări. Pe măsură ce barca era „supusă” unor dificultăți și ruptă treptat, participanții au descoperit că, la final, aceasta s-a transformat într-o vestă de salvare, având pe ea înscrise atât calitățile, cât și vulnerabilitățile lor. Exercițiul a subliniat că, indiferent de obstacole, încrederea în sine și adaptabilitatea le vor oferi mereu soluții.
Reflecția zilei s-a desfășurat în cadrul sesiunii "Ecological Journal", unde participanții și-au împărtășit concluziile și lecțiile învățate.
Eco-Act - Ecological Action for a Cleaner Tomorrow înseamnă inițiativă, implicare și soluții verzi pentru comunități mai sustenabile!
Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană prin programul Erasmus+.


Ziua 7 Eco-Act - Ecological Action for a Cleaner Tomorrow
În cea de-a șaptea zi a proiectului, participanții au desfășurat un flash mob creativ în Craiova, transmițând mesaje puternice despre protejarea mediului, sustenabilitate și conservarea naturii. Prin intermediul acestei manifestări artistice, tinerii au atras atenția publicului asupra importanței implicării active în protejarea planetei.
Ulterior, aceștia au vizitat Parcul Nicolae Romanescu, o adevărată oază naturală în inima orașului, care se întinde pe o suprafață de peste 96 de hectare și găzduiește peste 1.000 de specii de plante, reprezentând peste 30% din totalul speciilor de plante din România. Participanții au observat biodiversitatea parcului, explorând varietatea de arbori și arbuști ornamentali, precum bradul alb (Abies alba) și pinul de Himalaya (Picea excelsa).
Ziua a continuat cu o vizită de studiu la Palatul Jean Mihail, sediul Muzeului de Artă din Craiova, unde participanții au explorat o expoziție temporară ce includea obiecte de artă realizate din materiale reciclabile. Această experiență a evidențiat modul în care arta și sustenabilitatea se pot îmbina pentru a promova protejarea mediului.
La finalul zilei, în cadrul sesiunii de reflecție "Ecological Journal", participanții și-au împărtășit impresiile și lecțiile învățate, consolidându-și angajamentul față de acțiuni ecologice și sustenabile.
Eco-Act - Ecological Action for a Cleaner Tomorrow continuă să inspire tinerii să devină agenți ai schimbării pentru un viitor mai verde și mai curat!
Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană prin programul Erasmus+.


Ziua 8 Eco-Act - Ecological Action for a Cleaner Tomorrow
Participanții au explorat puterea comunicării ecologice eficiente prin exercițiul „Ecological Awareness Campaign”. Aceștia au creat campanii de conștientizare despre protecția mediului, realizând afișe cu mesaje puternice și elemente vizuale menite să inspire schimbarea.
În cadrul activității „Making an Ecological Message Go Viral”, participanții au fost împărțiți în echipe naționale, fiecare echipă realizând un videoclip creativ care transmitea un mesaj puternic despre protecția mediului. Videoclipurile au fost distribuite online, pentru a inspira cât mai multe persoane să adopte un comportament ecologic responsabil.
În cadrul atelierului de creație „Creating an Object from Recycled Materials”, tinerii au folosit materiale reciclabile precum carton, plastic și sticlă pentru a crea obiecte decorative, demonstrând cum arta și sustenabilitatea pot merge mână în mână.
La finalul zilei, participanții au pregătit fotografiile selectate pentru Expoziția ECO-ACT, reflectând experiențele și perspectivele lor asupra protecției mediului.
În cadrul sesiunii de reflecție „Ecological Journal”, fiecare participant și-a împărtășit concluziile zilei și modul în care aceste exerciții i-au ajutat să devină comunicatori mai eficienți ai mesajelor ecologice.
Eco-Act - Ecological Action for a Cleaner Tomorrow demonstrează că educația ecologică și creativitatea pot fi forțe puternice pentru schimbare!
Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană prin programul Erasmus+.


Ziua 9 Eco-Act - Ecological Action for a Cleaner Tomorrow.
În ultima zi a proiectului, am încheiat cu reflecție și celebrare a realizărilor. Participanții au lucrat la pregătirea expoziției finale, având ocazia să își prezinte rezultatele și să aprecieze munca depusă de fiecare dintre ei. Expoziția a fost un adevărat succes, iar toți au avut șansa de a învăța unii de la alții într-o atmosferă deschisă și constructivă.
Ziua a continuat cu evaluarea finală a proiectului, iar participanții au împărtășit impresiile și lecțiile învățate pe parcursul acestui proiect transformațional.
La final, am sărbătorit succesul fiecărei echipe prin acordarea certificatelor Youthpass, recunoscând angajamentul și dedicarea tinerilor participanți pentru un viitor mai verde și sustenabil.
Eco-Act - Ecological Action for a Cleaner Tomorrow este un proiect care continuă să inspire și să încurajeze tinerii să devină agenți ai schimbării pentru o planetă mai curată!


Seri interculturale
În cadrul schimbului de tineri, a fost organizate trei seari interculturale, cu scopul de a promova diversitatea și dialogul intercultural. Fiecare grup național a pregătit o prezentare a propriei culturi, incluzând standuri cu materiale vizuale și obiecte tradiționale, degustări gastronomice, momente artistice (muzică, dansuri, cântece), precum și activități interactive (quiz-uri, jocuri, demonstrații). Activitatea a contribuit la cunoașterea reciprocă a tradițiilor, la dezvoltarea toleranței și a spiritului european și la consolidarea legăturilor dintre participanți. Iată câteva imagini:
Seară interculturală: România.


Seară interculturală: Bulgaria


Seară interculturală: Republica Moldova


Activități diseminare „Ecological Action for a Cleaner Tomorrow (ECO-ACT)” Youth exchanges Contract No: 2024-1-RO01-KA151-YOU-000207051
„Cofinanțat de Uniunea Europeană prin Programul Erasmus+"
Activități diseminare:
Fii schimbarea! Ecologia începe acasă.
Primul atelier realizat după mobilitatea proiectului „Ecological Action for a Cleaner Tomorrow (ECO-ACT)” – nr. 2024-1-RO01-KA151-YOU-000207051 – a adus în prim-plan atitudinile sustenabile în viața de zi cu zi.
Împreună, am descoperit cum putem reduce, reutiliza și trăi mai verde!
Ecologia nu e doar un concept – e un stil de viață.
Totul începe cu pași mici, dar făcuți cu convingere.
Mulțumim Liceului Teoretic din Măciuca, partener local în cadrul Acreditării Erasmus+ Tineret – APDD, pentru sprijinul și colaborarea oferite! Implicarea dumneavoastră a contribuit semnificativ la succesul activității și la promovarea valorilor educației pentru sustenabilitate.

Educația ecologică: cum transmiți altora ce ai învățat.
Atelierele realizate de participanți după mobilitatea proiectului „Ecological Action for a Cleaner Tomorrow (ECO-ACT)” – nr. 2024-1-RO01-KA151-YOU-000207051 – continuă!
Fii ambasador ECO în comunitatea ta!
Activitatea practică a constat în crearea unei prezentări interactive de către participanți, adresată altor tineri din comunitate.
Scopul: dezvoltarea abilităților de comunicare și diseminare, dar și promovarea valorilor educației pentru sustenabilitate.
Mulțumim Liceului Teoretic din Măciuca, partener local în cadrul Acreditării Erasmus+ Tineret – APDD, pentru sprijinul și colaborarea oferite! Implicarea voastră a fost esențială în succesul activităților. 🌿
Vă lăsăm mai jos câteva imagini din timpul atelierului👇

Valorificarea mobilității prin acțiuni ecologice.
Cele mai recente trei ateliere realizate după mobilitatea proiectului „Ecological Action for a Cleaner Tomorrow (ECO-ACT)” – nr. 2024-1-RO01-KA151-YOU-000207051 – au adus în prim-plan următoarele teme:
✅ Atelier 1 – Ecologia prin acțiune
✅ Atelier 2 – Reciclarea începe cu noi
✅ Atelier 3 – Identificarea problemelor ecologice din comunitate
Vă lăsăm mai jos câteva imagini din timpul activităților.
✅ Atelier 1 – Ecologia prin acțiune

✅ Atelier 2 – Reciclarea începe cu noi

✅ Atelier 3 – Identificarea problemelor ecologice din comunitate

Plan Ecologic local – de la idee la acțiune
De la o simplă idee la fapte reale pentru mediu!
Participanții proiectului „Ecological Action for a Cleaner Tomorrow (ECO-ACT)” – 2024-1-RO01-KA151-YOU-000207051 au pus în practică ce au învățat în mobilitate și au organizat un atelier local cu impact.
Alături de Colegiul Național Gib Mihăescu, partenerul nostru local în cadrul Acreditării Erasmus+ Tineret, am transformat ideea de sustenabilitate în acțiuni concrete.
Gândește global, acționează local!
Aruncă o privire peste câteva momente surprinse în timpul atelierului 👇

Masă rotundă – Cine începe schimbarea?
Ecologia e responsabilitatea tuturor? Cine ar trebui să facă primul pas?”
Scop: Dezbaterea rolului fiecărui actor social (cetățeni, autorități, ONG-uri) în protejarea mediului și inițierea schimbării.
Activitate practică: Participanții au discutat din perspectiva a trei roluri (cetățeni, autorități, ONG-uri), au argumentat poziții și formulat concluzii comune.

Tinerii din Republica Moldova, duc mai departe ceea ce au învățat!
În urma mobilității Erasmus+, din cadrul proiectului ECO-ACT, participanții noștri de peste Prut au demonstrat cât de frumos pot valorifica cunoștințele acumulate.
Au organizat 11 ateliere interactive, unde au aplicat metode noi de învățare.
Au creat dezbateri autentice, pline de idei și perspective.
Au desfășurat sesiuni de informare, împărtășind experiența și energia lor cu alți colegi și membri ai comunității.
Prin implicarea lor, cunoștințele dobândite nu rămân doar o experiență personală, ci se transformă într-un impact real pentru cei din jur.
Vă invităm să descoperiți mai jos câteva imagini care surprind energia și entuziasmul lor!
Mulțumim Asociației Internațională a Tinerilor (AITinerilor) Asociația Internațională a Tinerilor, pentru colaborare.







A3. „Learning, Engaging, Acting for Democracy (LEAD) ”
Project - Youth exchanges
Contract No: 2023-1-RO01-KA151-YOU-000124523
„Cofinanțat de Uniunea Europeană prin Programul Erasmus+"
În perioada 01.06.2024 – 31.08.2025, Organizația Pro Dezvoltare DACIA (APDD) din Drăgășani în parteneriat cu Сдружение Туристическо Дружество „БАЧО КИРО’’ (STD “BACHO KIRO”) – Bulgaria; Creative Youth Academy – Ungaria; Imece Network Egitim ve Kultur Dernegi -Turcia și Youthpath – Grecia, implementează proiectul „Learning, Engaging, Acting for Democracy (LEAD) ”, număr contract 2024-1-RO01-KA151-YOU-000207051, co-finanțat de către Uniunea Europeană prin programul Erasmus+.
Acesta este cel de-al treilea proiect APDD care se desfășoară ca urmare a obținerii Acreditării Erasmus+ în domeniul Tineret: 2020-1-RO01-KA150-YOU-095921, în perioada 2024-2025.
Scopul proiectului este stimularea implicării tinerilor la viața democratică, civică, socială și culturală din Europa.
Obiectivele care stă la baza implementării proiectului sunt:
•Dezvoltarea abilităților specifice in scopul imbunătățirii participării active a 40 tineri din 5 tări europene, la viața democratică, civică, socială și interculturală din Europa (până la 31.08.2025).
•Incurajarea tinerilor pentru a juca un rol activ în societăţile şi în comunităţile în care trăiesc.
•Informare și cunoaștere pentru îmbunatatirea / dezvoltarea competențelor civice, democratice, sociale și interculturale a 40 tineri din 5 țări europene (până la 31.08.2025).

Apel selecție
„Learning, Engaging, Acting for Democracy (LEAD)”

Activități Mobilitate
„Learning, Engaging, Acting for Democracy (LEAD) ”
Punctul central al proiectului este mobilitatea de 9 zile (5-04-2025 / 13-04-2025 ), care se desfășoară în localitatea Horezu, Județul Vâlcea, România, la care participă 40 de tineri, 5 lideri de tineret și 1 facilitator din România, Bulgaria, Ungaria, Turcia și Grecia.
Iată câteva crâmpeie din timpul activităților:
Ziua 1: Am dat astăzi startul proiectului Erasmus+ „Learning, Engaging, Acting for Democracy – LEAD”, un schimb de tineret care are loc în Horezu, România, în perioada 5-13 aprilie 2025. Proiectul reunește tineri din România, Grecia, Turcia, Ungaria și Bulgaria, într-o experiență internațională dedicată educației pentru democrație și implicării active.
Prima zi a fost despre cunoaștere, conectare și punerea bazelor pentru tot ce urmează. Ne-am prezentat echipa de proiect și programul de lucru, am discutat despre regulile de conduită, obiectivele proiectului și activitățile planificate. Participanții au aflat mai multe despre programul Erasmus+ și despre certificatul Youthpass, un instrument important de recunoaștere a competențelor dobândite prin învățare non-formală.
Ziua a continuat cu activități interactive precum „Loteria punctualității și a participării active”, stabilirea regulilor proprii ale grupului, inițierea conceptului de „Secret Friend” și, cel mai important, o primă sesiune de învățare pe tema educației pentru democrație. Am construit împreună „Arborele proiectului”, am participat la discuții ghidate și jocuri de rol menite să aprofundeze înțelegerea conceptelor democratice, iar la final fiecare participant și-a notat reflecțiile în jurnalul de învățare.
Este doar începutul unei călătorii care promite conexiuni autentice, idei puternice și multă inspirație. Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană prin programul Erasmus+.









Ziua 2 în proiectul LEAD – o zi intensă de învățare, reflecție și creativitate!
Am explorat împreună istoria Uniunii Europene și a democrației, discutând despre rolul, cauzele și valorile care stau la baza acestora. Activitățile au fost interactive și variate: jocuri de energizare, vizionarea unui film educativ, exerciții de team-building și lucru în echipe.
Participanții au construit modele de societăți democratice ideale, au realizat hărți ale Europei și au reflectat asupra propriei identități europene. Prin desen, dialog și activități vizuale, tinerii au exprimat beneficiile apartenenței la UE și și-au prezentat țările de origine într-un schimb intercultural autentic.
În a doua parte a zilei, am discutat despre rolurile, drepturile și îndatoririle cetățeanului european. Am creat postere, am participat la dezbateri și jocuri de rol care au stimulat gândirea critică și implicarea civică.
O zi plină de idei, culoare și colaborare internațională – exact așa cum ne dorim să fie Europa noastră!



Ziua 3 în proiectul LEAD – despre consecințe, diversitate și provocări reale
Astăzi am început ziua cu un atelier puternic: „Lanțul consecințelor”, în care participanții au analizat impactul unor acțiuni aparent banale asupra mediului și societății. Prin creativitate și gândire critică, tinerii au identificat legături între alegeri, pasivitate și efectele acestora în comunitate.
Am continuat cu „Trenul European”, un exercițiu provocator despre diversitate, incluziune și coeziune socială. Participanții au fost puși în situația de a alege colegi de compartiment într-un tren imaginar, reflectând asupra propriilor percepții și prejudecăți. Jocul de rol care a urmat a adus la suprafață dialoguri autentice și uneori contradictorii, dar extrem de valoroase.
În partea a doua a zilei, ne-am mutat în aer liber, cu misiunea: „Mission Impossible prin Horezu” – un treasure hunt tematic în care echipele au explorat orașul, au descoperit simboluri ale democrației și au interacționat cu localnicii. Fiecare provocare a fost o oportunitate de învățare și de colaborare internațională.
Ziua s-a încheiat cu prezentarea videoclipurilor realizate de echipe – o colecție de povești, simboluri și mesaje care reflectă spiritul democratic și creativ al participanților.


Ziua 4 în proiectul LEAD – Democrația începe de jos
Astăzi am pătruns în culisele democrației locale. Dimineața a debutat cu un workshop dedicat administrației publice locale, unde am discutat despre cum funcționează o comunitate democratică și care este rolul autorităților. A urmat o vizită de studiu la Primăria Horezu, unde participanții au aflat direct de la sursă cum se iau deciziile în administrația locală.
Ne-am întors apoi în sala de activități pentru Game of Democracy – un exercițiu de simulare a unei ședințe de consiliu local. Fiecare participant a preluat un rol, a propus idei și a dezbătut soluții pentru comunitate, trăind pe viu ce înseamnă procesul democratic.
Am continuat cu tema implicării civice și sociale. Jocul One Step Forward a adus în lumină diferențele de șanse și inegalitățile sociale, provocându-ne să reflectăm asupra empatiei și echității.
Activitatea „Dacă aș fi președinte” a pus tinerii în rolul decidenților: fiecare echipă a primit un buget imaginar de 6 miliarde de dolari și a fost provocată să decidă cum îl distribuie pentru binele cetățenilor. A urmat o sesiune de dezbateri, în care participanții și-au susținut viziunile și au fost provocați de colegi să-și justifice alegerile.
Discuțiile despre priorități, drepturile omului, bunăstare și responsabilitate au arătat cât de maturi și implicați pot fi tinerii când li se oferă spațiu de exprimare.



Ziua 5 în proiectul LEAD – despre valori, drepturi și decizii democratice
Astăzi ne-am concentrat pe ceea ce ne unește ca europeni: valorile fundamentale și drepturile omului. Am început prin a reflecta asupra celor șase valori pe care se construiește Uniunea Europeană – demnitatea umană, libertatea, democrația, egalitatea, statul de drept și respectarea drepturilor omului – și cum le regăsim în viața noastră de zi cu zi.
În cadrul activității „Valorile neamului meu”, fiecare echipă națională a creat o prezentare creativă, digitală sau fizică, despre valorile reprezentative din cultura lor. Am descoperit povești vizuale puternice, iar microfonul fermecat ne-a ajutat să împărtășim impresii într-un mod organizat și valoros.
După-amiaza a fost dedicată democrației în acțiune. În cadrul atelierului „Game of Democracy”, am analizat situații reale din viața unei comunități: de la investiții în educație la decizii urbanistice. Tinerii au discutat, propus soluții, elaborat poziții și… au votat!
Ziua s-a încheiat cu o evaluare intermediară și o binemeritată vizită culturală la Mănăstirea Hurezi, unde am continuat dialogul despre patrimoniu, identitate și diversitate.


Ziua 6 în proiectul LEAD – despre cetățenie activă, responsabilități și rolul nostru în societate
În prima parte a zilei, am explorat împreună tema cetățeniei active. Atelierul „Carta cetățenilor: Eu și rolul meu” a provocat tinerii să reflecteze asupra responsabilităților individuale în raport cu drepturile oferite de stat. Prin activități interactive, participanții au discutat, au clasificat îndatoririle civice și au creat propriile carte ale cetățenilor – o combinație între idealuri, angajamente și viziuni pentru o societate mai bună. În exercițiul „Dacă aș fi magician…”, imaginația a fost la putere: tinerii și-au exprimat dorințele și soluțiile pentru lumea în care vor să trăiască – o activitate creativă cu sens și scop.
După-amiază, am analizat impactul economiei, sportului și fondurilor europene în viața cetățenilor, prin jocuri și simulări. În cadrul puzzle-ului inechitabil, participanții au trăit pe pielea lor inegalitatea resurselor și au reflectat asupra cooperării și empatiei. Am încheiat cu o provocare civică – Ministru sau Președinte pentru o zi – și activitatea Living Library, unde fiecare participant a devenit o carte vie, împărtășind povești reale despre provocările sociale și economice din propria comunitate. O sesiune intensă, autentică și plină de sens.


Ziua 7 în proiectul LEAD – reflecție, exprimare și acțiune civică în Craiova.
Astăzi am avut parte de o experiență specială în afara spațiului de lucru obișnuit, printr-o vizită de studiu în Craiova, unde participanții au reflectat asupra lecțiilor învățate până acum. În cadrul unei discuții ghidate, fiecare a notat o idee de proiect sau inițiativă civică pe care ar dori să o aplice în comunitatea sa – un pas spre implicare concretă.
După-amiaza a fost rezervată unei acțiuni publice pline de energie și simbolism: „Vocea Noastră – Flashmob pentru Democrație”. Prin dans sincronizat, participanții au transmis un mesaj puternic despre solidaritate, libertate și importanța implicării active. Evenimentul a avut loc în centrul Craiovei și în Parcul Romanescu, atrăgând privirile trecătorilor și generând conversații.

Ziua 8 „Learning, Engaging, Acting for Democracy – LEAD”– Democrație în acțiune: Valori, Instituții și Participare Civică.
Workshop tematic 1: Educație, Sănătate și Infrastructură. Discuții ghidate și soluții creative pentru îmbunătățirea acestor domenii. Joc de coeziune: „Un buchet de flori” – un exercițiu simbolic de lucru în echipă.
Provocare civică: Probleme ipotetice de rezolvat legate de educație, sănătate și infrastructură.💬 Participanții au lucrat în echipe pentru a analiza, dezbate și propune soluții. Joc de rol: Game of Democracy – Ministru sau Președinte pentru 1 zi. Participanții au simulat luarea de decizii în roluri-cheie din conducerea statului.
Workshop tematic 2: Turism, Armată și Justiție. Explorarea valorilor și funcțiilor acestor instituții în societate. 🏃♂️ Activitate în aer liber: Joc de echipă – „Bețișoare chinezești”. Un exercițiu de coordonare, cooperare și strategie.
Provocare civică: Probleme ipotetice de rezolvat legate de turism sustenabil, sistem judiciar și apărare. Joc de rol: Game of Democracy – Ministru sau Președinte pentru 1 zi (continuare). Reflecții asupra valorilor civice, responsabilității și implicării democratice.
În afara activităților oficiale, participanții au avut ocazia să exploreze cultura locală printr-o vizită specială la atelierele de ceramică.
Evaluare finală: Mentimeter – sondaj interactiv cu impresii și concluzii despre activități.
O zi intensă de învățare, joc și participare activă!



Ziua 9 – Ultima zi a mobilității internaționale LEAD.
Astăzi, 13 aprilie 2025, marcăm finalul unei experiențe internaționale deosebite – schimbul de tineri „Learning, Engaging, Acting for Democracy – LEAD”, desfășurat în Horezu, România, în perioada 5–13 aprilie 2025. Proiectul a reunit tineri din România, Grecia, Turcia, Ungaria și Bulgaria într-un program dedicat educației pentru democrație și implicării active.
Ziua 9 a fost dedicată înmânării certificatelor Youthpass, recunoaștere a învățării non-formale din cadrul proiectului.
A avut loc vizualizarea filmului final LEAD și a revistei proiectului.
De asemenea, s-au stabilit ultimele detalii privind diseminarea rezultatelor în comunitățile locale.
Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană prin programul Erasmus+.


Seri interculturale
Deliciul mobilității il constitue serile culturale, pregătite de către participanți, după o formă originală, constituite din prezentarea țării de origine sub toate aspectele ei prin muzică, dans, gastronomie, prezentare ppt etc. Iată câteva imagini:
Seară interculturală: România.

Seară interculturală: Bulgaria.

Seară interculturală: Grecia.

Seară interculturală: Turcia.

Seară interculturală: Ungaria.

Activități diseminare „Learning, Engaging, Acting for Democracy (LEAD)” Youth exchanges Contract No: 2024-1-RO01-KA151-YOU-000207051
„Cofinanțat de Uniunea Europeană prin Programul Erasmus+"
Activități diseminare:
Atelierul ,,Voluntariatul – Prima Lecție de Cetățenie Activă”
Activitate de diseminare, facilitată de tinerii participanți la mobilitatea proiectului: „Learning, Engaging, Acting for Democracy (LEAD)”
Cum învățăm să fim cetățeni activi? Începem prin implicare!
Tinerii atelierului nostru au descoperit împreună că voluntariatul este o formă reală de a contribui la schimbare.
Activitate principală:
Joc de echipă: „Construcția unei acțiuni de voluntariat de la zero”
Tinerii au identificat probleme locale și au propus soluții prin mini-planuri de voluntariat.
Scopul activității:
Să încurajăm inițiativa, responsabilitatea și empatia – valori esențiale pentru o democrație sănătoasă.
Urmează imagini cu ideile creative și implicarea participanților!


Atelierul „Arta și Democrația – Libertatea de a te Exprima”, a doua activitate de diseminare realizată după mobilitatea proiectului „Learning, Engaging, Acting for Democracy (LEAD)" – nr. 2024-1-RO01-KA151-YOU-000207051, a oferit participanților ocazia de a explora legătura dintre expresia artistică și valorile democratice.
Activitatea, coordonată de tinerii care au participat la mobilitatea proiectului LEAD, a inclus momente de reflecție, creație și dialog deschis despre libertatea de exprimare și implicarea civică. Prin teatru forum, colaj creativ și discuții interactive, participanții au explorat teme precum libertatea de exprimare, drepturile omului și responsabilitatea socială.
Arta a devenit un instrument de comunicare și conștientizare, într-un cadru inspirațional.
Iată, mai jos, câteva fotografii din activitate!


Atelier de lucru „Cum scriem o campanie de impact?”
Cea de-a treia activitate de diseminare organizată după mobilitatea proiectului „Learning, Engaging, Acting for Democracy (LEAD)” – 2024-1-RO01-KA151-YOU-000207051, i-a provocat pe participanți să creeze propria campanie civică!
Atelierul, coordonat de tinerii implicați în mobilitate, a fost structurat în 3 părți:
1️⃣ Alegerea unei cauze locale relevante
2️⃣ Crearea de mesaje și sloganuri de impact
3️⃣ Exerciții de storytelling: „Povestea din spatele cauzei”
Mulțumim Liceului Teoretic din Măciuca, partenerul nostru local în cadrul Acreditării Erasmus+ Tineret (APDD), pentru susținere și implicare!
Mai jos, câteva instantanee din timpul activității


Atelier de lucru „ Constituția pe Înțelesul Tuturor.
Cea de-a patra activitate de diseminare organizată după mobilitatea proiectului „Learning, Engaging, Acting for Democracy (LEAD)” – 2024-1-RO01-KA151-YOU-000207051, a familiarizat participanții cu drepturile și responsabilitățile prevăzute în Constituție.
Atelierul, coordonat de tinerii implicați în mobilitate, a fost structurat în 3 părți:
1️⃣ Quiz interactiv: Adevărat sau fals despre Constituție.
2️⃣ Scenarii: „Ce ai face dacă ți s-ar încălca un drept?”
3️⃣ Crearea unei „Constituții a clasei” sau a grupului.
Mulțumim Liceului Teoretic din Măciuca, partenerul nostru local în cadrul Acreditării Erasmus+ Tineret (APDD), pentru susținere și im


Atelierul ,, Drepturile Omului în Viața de Zi cu Zi – Finalizat cu Succes! ”
Cel de-al cincilea atelier de diseminare organizat după mobilitatea proiectului „Learning, Engaging, Acting for Democracy (LEAD)” – 2024-1-RO01-KA151-YOU-000207051, a familiarizat participanții cu drepturile fundamentale ale omului, care se reflectă în viața noastră de zi cu zi – acasă, în școală, la locul de muncă și în societate.
A fost un spațiu de învățare, dialog și reflecție autentică.
Mulțumim Colegiului Național Gib Mihăescu, partenerul nostru local în cadrul Acreditării Erasmus+ Tineret (APDD), pentru colaborare!
Mulțumim tuturor participanților pentru implicare, întrebările curajoase și deschiderea față de subiecte esențiale precum libertatea de exprimare, egalitatea, nediscriminarea și demnitatea umană.
Mai jos, câteva instantanee din timpul activității .



Atelierul „Valorile neamului meu” și „Valori Europene” – Finalizat cu Succes!
Cel de-al șaselea atelier de diseminare organizat după mobilitatea proiectului „Learning, Engaging, Acting for Democracy (LEAD)” – 2024-1-RO01-KA151-YOU-000207051, a încurajat participanții să reflecteze asupra valorilor culturale și civice românești, să exploreze valorile europene fundamentale și să creeze punți între identitatea locală și cea europeană, promovând toleranța și respectul reciproc.
A fost un spațiu de învățare, dialog și reflecție autentică.
Mulțumim tuturor participanților pentru implicare și entuziasm!
Mai jos, câteva instantanee din timpul activității.

Masa rotunda: Educaţie pentru democraţie. Cum formăm cetățeni activi într-o societate democratică?
Ce este Democrația?
Scop:
Înțelegerea principiilor de bază ale democrației
Activități:
Brainstorming: „Cum ar arăta o societate fără democrație?”
Joc de rol: Constituirea unui mini-parlament
Analiză comparativă: sisteme democratice vs. autoritare
Obiective:
Să deschidă un dialog între profesori, elevi, ONG-uri și factori de decizie despre rolul educației în promovarea valorilordemocratice.
Să identifice bune practici și obstacole în integrarea educației civice în școli.
Să genereze idei pentru viitoare inițiative educaționale participative.



Materiale de promovare:



Pliante:


Concluzii
Pe parcursul proiectului implementat de Organizația Pro Dezvoltare DACIA (APDD) din Drăgășani, 136 de persoane (tineri, lucrători de tineret, lideri de grup și facilitatori) au beneficiat direct de activitățile de mobilitate, desfășurate în parteneriat cu 22 de organizații internaționale din 14 țări: Portugalia, Germania, Cipru, Grecia, Serbia, Polonia, Italia, Spania, Bulgaria, Turcia, Ungaria, Croația, Republica Moldova și România.



„Finanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate aparțin, însă, exclusiv autorului (autorilor) și nu reflectă neapărat punctele de vedere și opiniile Uniunii Europene sau ale Agenției Naționale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale (ANPCDEFP). Nici Uniunea Europeană și nici ANPCDEFP nu pot fi ținute răspunzătoare pentru acestea.”
